<
עמי ברעם

עמי ברעם

התבוננתי בהם. רגועים, פנים מחייכות, לא נראה שאפילו שבריר מהאתגרים הללו נוכח כעת בין השניים. אז איך זה קרה? מהו הנס שאיפשר להם למצוא את הגשר שחיבר ביניהם מחדש? את התמיהות הללו הפניתי אליהם.

זוג מתווכח

מערכות יחסים מעניקות יתרונות רבים לרווחת החיים שלנו, אבל אף אחד מיתרונות אלה אינו חף מאתגרים, שיכולים להכביד מאוד על הזוגיות. כשבני זוג מחליטים להתמודד ולהתגבר על האתגרים הללו, מופיע הסיכוי שאכן תימצא הדרך להתקרב ולא להתרחק. קשיים אלה עשויים להיות גם מנת חלקם של בני זוג דתיים, שאחד מהם חזר בשאלה והשני לא. למרבה המזל, מי שהרימה את הכפפה ונחלצה לעזרת זוגות במצבים אלה, היא עמותת ׳התקשרות זוגית׳, שמצאה דרכים מוכחות שמאפשרות לזוגות מעורבים להציל את הנישואין שלהם.

את אסף ומאיה (שמות בדויים) פגשתי בסלון ביתם הנעים. הם ישבו זה לצד זו על הספה, ואני התרווחתי על הכורסה לידם. מולי ספריה עשירה, שמספרת את הסיפור כולו – מדפים ועליהם ספרי קודש עבים סדורים זה ליד זה, מדפים ועליהם יצירות מופת של הספרות הישראלית, ומדפים ועליהם ספרי הילדים הפופולריים בבתי הישראלים החילונים.

הספרייה ׳המעורבת׳, בהחלט משקפת את השניים. אסף, גלוי ראש ומאיה בשיער עטוף במטפחת, שני עולמות שמצליחים לחיות יחד בשלום. ואל יקל הדבר בעיניכם. המשבר המשפחתי שנוצר כשאסף בחר לחזור בשאלה ולהוריד את הכיפה, עשוי היה להתדרדר בקלות לגירושין. האתגרים נראו כרכס הרים תלול ובלתי עביר. רק נסו לדמיין, איך בכלל מסבירים לילדים שגדלו בבית דתי, שאבא כבר לא שם? איך עונים לילד ששואל ״למה אבא מדליק אור בשבת?״. ובכלל, מה מקומו של בית הכנסת, כעת כשאבא לא מעוניין יותר להגיע ולקחת חלק בתפילות שנעלמו מהשקפת עולמו?

התבוננתי בהם. רגועים, פנים מחייכות, לא נראה שאפילו שבריר מהאתגרים הללו נוכח כעת בין השניים. אז איך זה קרה? מהו הנס שאיפשר להם למצוא את הגשר שחיבר ביניהם מחדש? את התמיהות הללו הפניתי אליהם.

  • איך השפיעה ׳החזרה בשאלה׳ של אסף על האווירה בבית?

רוצה לשמוע על התכנית? השאירו פרטים ונחזור

אסף – אנחנו נשואים 10 שנים. לפני כ-3 שנים הורדתי את הכיפה. כמובן שלא יכולתי להתעלם מהעובדה שמאיה הייתה בהלם.

מאיה – נכון. בהתחלה הייתי בשוק. הרגשתי שהוא בוגד בביטחון ובאמון שלי בו. לא הבנתי לאן הוא הלך, לא ידעתי מה לעשות עם עצמי, לא ידעתי איך לאכול את זה. לא הכרתי זוגות מעורבים אחרים והרגשתי מאוד לבד. ממש ממש הייתי צריכה לעבד את זה שבעצם איבדתי את חלום המשפחה שלי.

אסף – הייתי מודע לכך שלמאיה קשה יותר מאשר לי. אחרי הכול, אני עברתי שינוי והיא כאילו נותרה מאחור עם כל המצוות, המנהגים והאמונה. אבל לא ידעתי איך להושיט לה יד, מבלי להתכחש לתהליך הפנימי שאני עובר. לא עלה בדעתי להתחזות לדתי, והיא בטח גם לא הייתה רוצה בזה. גם היה קשה להסתיר את המצב מהילדים, והמתח בינינו רק הלך והתגבר

  • ובכול זאת אתם ביחד. איך הצלחתם להתגבר על כל הקשיים?

מאיה – בתקופה הזאת הייתי ממש מבולבלת, ולמרות שלא הבנתי איך ׳זוג מעורב׳, כשהוא חופשי ואני דתיה, יכול להמשיך ולקיים בית, לא ויתרתי, וחיפשתי כל הזמן דרך שתעזור לי לשמור על הזוגיות. לא הכרתי זוגות כמונו. מסביבנו היו רק זוגות של דתיים. אז התחלתי לחפש בגוגל. רשמתי את צמד המלים ׳זוגות מעורבים׳, ולמרבה הפלא, הגעתי לאתר אינטרנט שנקרא ׳התקשרות זוגית׳.

אסף – (מחייך) אולי מציאת האתר של ׳התקשרות זוגית׳ הייתה מענה לתפילתנו? כי באמת היינו אובדי עצות לחלוטין, ולא פעם תהיתי ביני לבין עצמי, ׳מאין יבוא עזרי?׳. ואז הגיעה סדנת ׳התקשרות זוגית׳ והשאר היסטוריה…

  • ספרו קצת על החוויה שלכם בסדנה, איך היא עזרה לכם להתגבר על הדילמות, על חינוך הילדים ושמירת הכשרות והשבת?

לוגו

מאיה – כבר בשנייה הראשון, כשנכנסנו פנימה לסדנה, הייתה לי תחושה שהגענו למקום הנכון. זה היה ממש מפתיע לראות זוגות אחרים שהם בדיוק כמונו, עם אותן בעיות, אותם חששות ואותה תחושת אין מוצא. סוף סוף מצאנו אנשים שמדברים את השפה שלנו. אנחנו כבר לא לבד בסירה, מטלטלים הלוך ושוב בין גלי המריבות והוויכוחים, מבלי לראות את האופק.

אסף – בסדנה, למדנו קודם כל איך לקבל את האחר. איך לתקשר. עצם המפגש עם זוגות אחרים שעברו תהליך דומה, חיזק כל אחד מאיתנו וחיזק ואת הקשר בינינו. עצם העובדה שראינו שאנחנו לבד, כבר היה שינוי משמעותי. חוץ מזה קיבלנו כלים שאפשרו לנו להתגבר, לא רק על המחלוקות בנושא הדתי, אלא גם על בעיות בתקשורת בינינו, שהתבררו כמכשול העיקרי לזוגיות שלנו. אין ספק שהסדנה החזירה לנו את האמון ההדדי והצילה את הזוגיות שלנו!

מאיה – התהליך הקסום שעברנו בסדנה לימד את שנינו שהדרך לגישור על פערים בינינו מתחילה בהבנה של הצד השני. במהלך הסדנה קיבלנו כלים שעזרו לנו לקבל ולחבק את השוני במקום להדוף או לנסות לעקוף אותו. ההוכחה לאיכות הסדנה היא העובדה שהמשפחה שלנו לא התפרקה, והבית שהקמנו הוא היום מקום משפחתי הרמוני למדי, עם זוג הורים שיודעים להתמודד עם אתגרים ולא להיכנע להם! והבונוס, הפכנו לחלק מקהילה גדולה של זוגות כמונו, של חברים לחיים שנפגשים בחגים ובאירועים שונים.

לא תמיד אנחנו פוגשים Happy end מחוץ לאגדות או למסך הקולנוע. לכן, זו הייתה חוויה מיוחדת עבורי לפגוש את אסף ומאיה, ולהבין לעומק את האמירה: ׳כשיש רצון תימצא הדרך!׳.

רוצה לשמוע על התכנית? השאירו פרטים ונחזור