<
עמי ברעם

עמי ברעם

סיפורם של מאיה ודוד והסדנה שהצליחה להציל את הנישואים שלהם בימים אלה, שבהם אחוז הגירושין ממשיך לעלות, לא רק בחברה החילונית אלא גם בחברה הדתית, נראה שלא רבים נותנים את הדעת על הקשיים שעוברים זוגות מעורבים, שבהם אחד בוחר לחזור בתשובה או בשאלה, והשני לא.

זוג-ריב

תוכנית ייחודית, בשם ׳התקשרות זוגית׳, שמה לה למטרה להציל את הזוגיות של זוגות מעורבים, ותוך מספר שנים הצליחה לקצור הצלחות רבות המדברות בעד עצמן!

על אחת מהן נספר לכם הפעם.

כדי ללמוד על הפלא הזה מקרוב, קבענו פגישה עם מאיה ודוד (שמות בדויים), זוג צעיר שנישאו וניהלו בית חילוני לחלוטין, עד שדוד החליט לחזור בתשובה.

הגענו לבית המשפחה המתגוררת בשכונה נחמדה עם שני ילדיה, בני 3 ו-5. השניים, שנשואים היום כבר 14 שנים, קיבלו את פנינו בחיוך רחב, הוא בלבוש חרדי מובהק והיא בג׳ינס וחולצת טריקו קלילה – בקיצור, הלבוש עצמו מספר את הסיפור כולו.

התיישבנו על הספה בסלון שבו היו מפוזרים צעצועי הילדים, ולא יכולנו שלא לשים לב לאלבום התמונות שהיה מונח על השולחן לפנינו. בהמשך הבנו, שכדי להמחיש את הדרך שעברו השניים, קיבלנו הזמנה להציץ באלבום החתונה, שהנציח את היום המאושר שבו עמדו מאיה ודוד מתחת לחופה, אוהבים ונרגשים, מבלי להעלות על דעתם את השבר הזוגי שיתרחש בחייהם, כשדוד יתקרב אל הדת ואגב כך יתרחק ממאיה.

אתם כבר בטח מבינים שהשניים לא נפרדו, למרות שדוד ממשיך לנהל אורח חיים דתי ומאיה נותרה חילונית.

אבל בואו נחזור להתחלה…

  • ספרו לנו על הקשיים שחוויתם בעקבות החזרה בתשובה של דוד?

רוצה לשמוע על התכנית? השאירו פרטים ונחזור

דוד:     החזרה בתשובה שלי הייתה הדרגתית, אבל מהרגע הראשון הרגשתי שמחה בלב. הייתי בטוח שמאיה תראה את הדברים כמוני ותצטרף אלי, אבל זה לא קרה.

מאיה: ראיתי שהוא נרגש ומתלהב מהחוויה שהוא עובר, אבל לא יכולתי בשום אופן להזדהות אתו, במיוחד כשהחלו להגיע הדרישות, שהקשו עלי יותר ויותר.

דוד:     אבל, כשביקשתי ממך לשמור כשרות, לא כל כך התווכחת.

מאיה:  נכון! כי זה לא עד כדי כך השפיע על החיים שלי, אבל כשהתחלת לדבר על שמירת שבת, זה ממש קומם אותי… שלא לדבר על הרצון שלך לתת לילדים חינוך דתי!

דוד:     באותם ימים, למרות שמאוד אכפת לי ממאיה, היה לי ברור שלא אפעל בניגוד למצוות הדת. זה היה חזק ממני. אז התחלתי להפעיל עליה לחצים, מתוך ביטחון שהצדק אתי. ואז התחילו המריבות והוויכוחים המרים.

התחלתם לדבר על גירושין?

״כן!״, עונים השניים ביחד.

מאיה:  החיים בבית היו ממש קשים. תבינו, דוד הוא הנפש התאומה שלי ואהבת חיי, יש לנו שני ילדים ורציתי לשמור על המשפחה שלנו, אבל לא היה לי עם מי לדבר. דוד בשלו, עם כל המצוות החדשות, ואני, אמורה להבין ולא לפגוע בדת. הוא התחיל להניח תפילין, להתפלל בבית הכנסת, לבקש שאשמור כשרות ושבת, ויום אחד חזר הביתה לבוש בחליפה שחורה. אז הבנתי שזו לא איזו הרפתקה זמנית, והרגשתי שהקרקע נשמטת לי מתחת לרגליים.

דוד:     באותם ימים באמת לא הבנתי את מאיה. הייתי בטוח שאני רואה את האור, והיא לא מוכנה לתת לי יד כדי שאמשוך אותה אליי מתוך האפלה בה היא שרויה.

מאיה:  בהתחלה ניסינו למצוא בסביבה שלנו אנשים שיעזרו לנו, אבל אף אחד לא הבין אותנו והזוגיות נראתה חסרת סיכוי לחלוטין. דוד מושך לצד זה ואני לצד שני, קשה להיפגש באמצע, קשה להתפשר, קשה לראות את החיים מבעד לעיניו של האחר. ולי לא הייתה שום כוונה להפוך את עצמי ואת הילדים לדתיים. התחלתי להבין שהמשפחה שלי הולכת ומתפרקת.

איך התבטאו הקשיים בחיי היומיום?

מאיה:  למשל, בשבתות. הילדים היו רגילים לנסוע לטייל והיו מחכים לזה, ופתאום, זה אסור! הטיולים בטבע והנסיעות לסבא וסבא בשבת היו חשובים לנו כמשפחה, וכעסתי נורא. לא רציתי לאבד את החוויות האלה.

דוד:     רבנו והתווכחנו בלי סוף, והילדים, שהיו עדים למריבות נכנסו ללחץ. הבית הפך למקום לא נעים. היום, אני יכול להגיד ברוך השם שהיו בינינו הילדים שלנו, והאהבה והחברות שעדיין חיברה בינינו בקשר אמיץ. הם, בעזרת הסדנה, עזרו לנו לשמור על המשפחה שלנו.

מאיה:  באותם ימים נוראים, הייתי בטוחה שנתגרש, כי לא ראיתי שום דרך שתעזור לנו לגשר על הפערים העצומים. ואז הגיעה המודעה של ׳התקשרות זוגית׳.

 

לוגו

ספרו על החוויה שלכם עם ׳התקשרות זוגית׳

מאיה:  וואו מאיפה להתחיל? יום אחד ראיתי בפייסבוק מודעה על סדנה שפונה בדיוק לזוגות כמונו, שבהם אחד דתי והשני לא. וכך, רגע לפני ההחלטה להתגרש, חשבנו שבעצם אין לנו מה להפסיד, והחלטנו לתת למשפחה שלנו צ׳אנס אחרון ולהירשם לסדנה.

דוד:     זו הייתה חוויה מאירת עיניים. הסדנאות התקיימו בהדרכת עמי ואביטל, בני זוג מעורבים, שיצרו את התוכנית ׳התקשרות זוגית׳, במיוחד כדי להציל את הנישואים של זוגות מעורבים. והם הצליחו, ובגדול!

עברנו יחד סדרה של מפגשים מרגשים ומלאי פתיחות עם זוגות מעורבים כמונו, ואפילו היום, קשה לי להאמין עד כמה, לפני הסדנה, לא הצלחתי לראות את מאיה ואת הצד שלה בסיפור. אבל זה בדיוק מה שהשתנה בי בעקבות הסדנה. המפגשים סיפקו לשנינו כלים לראות את הצד השני, להתפשר ולהתמודד עם הקשיים, באופן שיחזק את הזוגיות ולא יחליש אותה.

מאיה:  ממש חשוב לי להעביר מסר לזוגות מעורבים שנמצאים על סף הגירושין – אל תוותרו! חד משמעית! לפחות לא עד שתתנסו בסדנה של ׳התקשרות זוגית׳.

לסדנה יש גם בונוס מיוחד: בזכותה, אנחנו חלק מקהילה ענקית של זוגות מעורבים, שנפגשים, חוגגים, משתפים בחוויות ונהנים מחברויות חדשות שפגשנו במסגרת ׳התקשרות זוגית׳, שהתגלתה כתהליך שמוביל גם להתקשרויות בין-זוגות…

רוצה לשמוע על התכנית? השאירו פרטים ונחזור